Focus Stacking

Hoi iedereen,

21 Juli, 2011 – Nationale Feestdag in België – vrije dag – begin van eerste gedeelte van mijn vakantie …
Lekker weertje vanmorgen; praktisch windstil, lichtjes bewolkt – ideaal “Macro” weer. Dus vanmorgen met
mijn macrolens op pad in ‘ Vinne – natuurpark te Zoutleeuw – schitterende locatie – om even het hoofd
leeg te maken …

De macro’s die ik vandaag gemaakt heb – zal ik later posten – maar tijdens mijn uitstap vandaag – had ik
nog eens zin om enkele foto’s te maken – die ik later kon omzetten met “focus stacking” software naar een
macro met grotere scherptediepte (DOF : Depth of Field).

Nadeel aan macro opnames is de “beperkte” scherpte diepte; wil je die vergroten dan dien je een reeks
opnames te maken – waarbij telkens het scherpte punt wordt verplaatst. Uiteraard heb je hiervoor een
statief nodig – opname in manuele stand en manuele focus; Bij elke opname wordt het scherptepunt een
beetje (enkele mm’s) verplaatst.

De bekomen reeks foto’s worden mbv een “focus stacking”  programma omgezet naar een scherp beeld –
waarbij van elke foto het “in focus” gedeelte wordt genomen – om uiteindelijk te komen tot een gehele
scherpe foto.

Ik heb hiervoor vandaag CombineZP gebruikt; gratis software van Alan Hadley.

In deze post – 2 voorbeelden ; eerste voorbeeld – eerste opname – Libelle met beperkte scherptediepte :

De volgende foto – bewerkt in CombineZP – na +/- 10 foto’s

Een 2de voorbeeld :

met als eindresultaat – na +/- 20 foto’s :

tot gauw !
Patrick

  1. Een reactie plaatsen

Geef een reactie

